قدرت دین ام القری اسلامی بخش اول

by شیرین یادگاری
in articles
Hits: 2079

قدرت دین ام القری اسلامی ( بخش 1: حکومت در سایه)

پیش گفتار:

 کلمات را با تعریف توسیدید (1)"Thucydides  " تاریخ نگار یونانی و نوسینده مشهور تاریخ جنگ پلویونزی آغاز می کنم  شاید  ادای مطلب بهتری ازوضعیتی که اکنون مردم ایران که در آن قرار گرفته اند باشد ، او می گوید " در جهاني به سر مي بريم كه در آن، درست و نادرست تنها بين طر ف هايي كه قدرت برابر دارند جریان زندگی مطرح است درحالي كه قدرت مندان آن چه از دست شان بر مي آيد انجام می دهند و ضعيفان  آن چه را كه بايد بپذيرند مي پذيرند " و این عین مصداق ملت بزرگی است که با زور و دشنه ، تحقیر و ارعاب از دشمنان خودی پذیرفتند که  "این دین بهتر است " و 40 سال هرگاه آگاهانه ابراز تاسف کردند چماق داران روزگار حکومت در سایه که  تا دندان مسلح اند به همگان القا کردند که بهتر ازدیگران می فهمند و به من و نو تفهیم کردند  باید بپذیریم آنچه آنان باور دارند چراکه قدرت در دست  معلم بیگانه ای است که قرار نیست رخت بازنشستگی از درس قدرت مذهبی  از تن به در کند و اکنون سرمست از شوق این قدرت این بار قرار است با بمب اتم به همگان در دنیا نشان  دهد     " این دین بهتر است "  گویی فضیلت دانایان دلسوز کشور اثری بر دل بی رحم نوحه سرایان و چماق به دستان  حکومت در سایه ندارد .

 آخر استراژی قدرت  تنها وتنها با ترس، ارعاب ، شکنجه ، آزار کودکان دور از مادر در زندانهای سرد وتاریک وحشت ، قدرت مضاعفی به جان مبلغان مذهبی و معلمان به ظاهر اهلی می ریزد که با الهام از آن می بایست به وظیفه شرعی که خدا فقط در گوش آنها نجوا کرده است عمل نمایند چرا که آنان تنها  ام القری جهان اسلام (3) ، موظف به صدور افکار و انقلاب خود از سمت نمایندگان پنهان خدای متعال در روی زمین بوده و  تنها منلفع امت واحد اسلامی خود در هر نقطه از جهان زیر نظر پرچم مطلق ولایت فقیه آنان  معنا می یابد.  بدین ترتیب  تامین مالی  امت واحد اسلامی ، سرمشق و الویت بساط زندگی شان قرار می گیرد و حسرت به دل مردمانی می ماند که با آنان همسو نیستند  . از آن جا که سیاست اصلی این جماعت باید در پوشش حفاظت شده ای پنهان  قرار گیرد ، پس افراد در سایه و فداییانی که تا دندان مسلح اند ، تمام قامت وظایف اقتدار را حتی به قیمت سر بریدن فضیلت و تقوای اسلامی  در اختیار می گیرند و حس خوب  رابطه معبود با معشوق را به قربانگاه  عشق می برند. این جا فضیلیت رنگ می بازد و قدرت مطلق و شوربختانه این بار قدرت مذهبی  لعاب می گیرد . از این رو  سخن  مارتين وايت(2) "  Martin white" معنا پیدا می یابد که می گوید  "وجه تمايز تاريخ نوين از تاريخ قرون وسطي، اولويت انگاره قدرت بر انگاره فضيلت است" و این بود تاریخ نوین کشوری که این بار با نسخه قلدران کاسب ،   انگاره فضیلیت را سلاخی کردند و با  انگاره قدرت  مذهبی دروغ  توانستند  دست بوسی، بت پرستی مقام و رانت ، همسر کشی، حراج بکارت دخترکان تازه نوشکفته مجبور به تن فروشی و فحشا..،  خمار جوانان دل آزرده از موفقیت و هزاران راز مگوی دیگر  را ترویج دهند و  با بخل و حسادت  عقب برانند مقام معتبری  همچون ایران را که برای همسایگان خود در منطقه مظهراصالت ، هویت دیرین،  امنیت و آرامش چرا که نباید ام القری اسلام به هر قیمتی خاموش شود حتی  با دسیسه و نیرنگ .

 اکنون پس از سالها زخم و خنجرمی دانیم هر دینی می تواند بهتر باشد ..هر تفکری می تواند سازنده باشد ،  هر جنسیتی فارغ از زن و مرد بودن آن می تواند گویای اهم کلام  زندگی باشد . اکنون می دانیم " بهترين راه حفظ صلح برقراري موازنه قدرت و توانایی در نبرد است " حمیرا مشيرزاده، 1384 " پس برای استقرار صلح در سرزمینی که خود تاریخ اش زبانزد آزادی و صلح برای بسیاری از اسیران در بند از جمله  بایلیان بوده است ، می بایست موازنه قدرت در نبرد اندیشه را با دشمن در سایه که شاید همسایه تو باشد رنگ ولعاب بخشیم  تا  قدرت  ارده ملی کشور  با افزایش اعتماد به نفس و کمک به یکدیگر ساخته و پرداخته شودکه این اندیشه با توان نظامی د شمن داخلی برابر خواهد بود .

 در پایان دولت در سایه همچون موریانه اساس همدلی و شیرازه ی ملتی سرافراز را حرام کرده تا با تاب آوری دروغین  نماد استقامت مذهبی به خود گیرد در حالی که  پس از سالها شکنجه یاد گرفته ایم که ما ملت سرافراز ایران که هویت اصیل  ایرانی امان ما را  از صف  شما جدا می کند ،  هیچ گاه تسلیم فریب و ارعاب شما،  نمایندگان ظاهری قدرت مطلق خدا در روی زمین نخواهیم شد  و  به هر قیمتی تن  به مرگ کودک همسایه خود  ، مرگ خواهر و برادر دینی خود در هر سرزمینی با نام جهاد و ام القری بودن نخواهیم داد  زیرا بهتر از هر کس طی سالها دل آشوبه فرمانروایی شما  یاد گرفته ایم  که " هر دینی می تواند  در نوع خود بهتر باشد." و اکنون تنها با اتحاد شگفت انگیز خود به جهانیان ثابت خواهیم کرد که  با تشکیل دوباره یک حکومت واحد فارغ از نگاه برتری طلبی دین ، نژاد ،  جنسیت  همچون  یک ایرانی اصیل دوباره قدرت منطقه و زبانزد ایمن بودن همسایگان خود خواهیم شد.

شیرین یادگاری  (کارشناس ارشد  روابط بین الملل)  مشاور خانواده و عضو سازمان ملل/ UNAC

 

مرجع ؛

  • Thucydides ) توکودیدسیا توسیدید (۴۶۰ق.م. - ۳۹۵ق.م.یونانی: Θουκυδίδης, Thucydides تاریخ‌نگار یونانی و نویسندهٔ تاریخ جنگ پلوپونزی بود که به شرح وقایع جنگ پلوپونز بین آتن و اسپارت که از ۴۳۱ (پیش از میلاد) آغاز و با یک وقفهٔ چند ساله تا۴۰۴ (پیش از میلاد) ادامه داشت می‌پردازد، 
  • (رابرت جیمز مارتین وایت(انگلیسی: Robert James Martin Wight; ۲۶ نوامبر ۱۹۱۳ – ۱۵ ژوئیه ۱۹۷۲) یکی از شناخته شده‌ترین پژوهشگران بریتانیایی علم روابط بین‌الملل در قرن بیستم بود. از آثار او باید به کتابهای «سیاست قدرتها» و «چرا نظریه‌ای بین‌المللی وجود ندارد» اشاره کرد. وایت به همراه هدلی بال از بنیانگذاران مکتب انگلیسی نظریه روابط بین‌المل بود.
  • نظریه ام القری به معنی( مادر قریه‌ها) نظریه‌ای برای تبیین خط مشی سیاست خارجی و تحلیل مرزهای قدرت  نظام جمهوری اسلامی ایران و موقعیت ایران در جهان اسلام است که در دهه ۱۳۶۰ از سوی محمدجواد لاریجانی مطرح شد. بر اساس این نظریه جهان اسلام یک امت واحد است و ملاک ِ وحدت ِ امت رهبری آن است. اگر کشوری بتواند با تشکیل حکومت اسلامی سطح رهبری خود را از مرزهای سرزمینی‌اش فراتر برد، در موقعیت ام‌القرای جهان اسلام قرار می‌گیرد. از نظر مبتکران این نظریه، ایران پس از انقلاب اسلامی در چنین جایگاهی قرار گرفته و روح‌الله خمینی با تأسیس حکومت مبتنی بر ولایت فقیه در دو شأن رهبر ایران و رهبر امت اسلام قرار گرفت. به این ترتیب حکومت ایران بایستی علاوه بر منافع ملی به منافع جهان اسلام نیز بپردازد و دیگر کشورها نیز موظفند از ایران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام حمایت و دفاع کنند. در صورتی که میان منافع ام‌القرا و منافع امت تعارضی پیش آید منافع امت همواره مقدم است مگر در حالتی که مسئله بر سر حفظ نظام اسلامی در ام‌القری باشد. بر اساس این نظریه حفظ ام القری بر هر چیز دیگر اولویت دارد و در صورت لزوم می‌توان احکام اولیه اسلامی را هم برای حفظ آن به تعویق انداخت."  ویکی پدیا، دانشنامه آزاد