قدرت دین ام القری اسلامی بخش دوم

by شیرین یادگاری
in articles
Hits: 1993

قدرت ام القری اسلامی ( بخش 2: انحصار طلبی و چشم پوشی از منافع ملی)

این بار قدرت نفوذ دین را که تا مغز استخوان افراد یک جامعه با ایجاد ترس دروغین از خدای مطلق در جهان پس از مرگ ‘گسترش یافته و زندگی معمول آنان را درسراشیبی کم نظیری قرار داده از منظر جامعه شناسی  بررسی می کنیم تا با اندک واژه ها بتوان باور قدرت "انحصار طلبی" دین را به رخ کشید تا ببینم چگونه "انحصار طلبی و قدرت مطلق " آن هم با نام خدا و در قالب شریعت اسلام،  خشونت را در جامعه جاری کرده و حتی تامین عادی و ابتدایی ترین امکانات زندگی را از مردم عادی قبضه کرده است . دیگر مفاهیمی از جمله منافع ملی برای مردمی که به هویت و اصالت خود می بالیدند ، معنا ندارد و با دریافت پول و رشوه  از مطلق گرایان و منحصران دین نما ، حاضر به  چشم پوشی از خطای استبداد  ، حراج  شرف و حیثیت  همو طنان خود و خروج سرمایه های ملی کشور به دست بیگانه شده اند.

انحصار طلبی در تمام جنبه های زندگی انسان نمود دارد ، شاید چیزی از انحصار طلبی در دنیای فناوری نشنیده باشید اما دیر زمانی است که انحصار طلبی حتی در تکنولوژی هم  وارد شده است و این امر موجب ایجاد چالش بزرگ در سطح صنعت دنیا شده است  بطوری که متفکرین غول های اطلاعات و فناوری هر روز با ایده های خلاقانه تر راه را بر رقیب بسته و ایده های نوین هر روز  بر روی میز روسای شرکت ها دلبری می کنند تا با الویت قرار دادن ایده های برترخود، محصولات جذاب تری خلق کنند .  خوب ، شایدبگوییم این  یک امتیاز مثبت جهت توسعه فکری و رقابت افراد است اما اشکال آن جا است که باید یک عده با طرح های رو به زوال از گردونه خارج شوند و در نهایت به شکست محکوم می شوند ، حال چه این رقیب در گذشته واقعا موفق و باتجربه بوده باشد و چه یک موسس شرکت تازه تاسیس .. و افسوس آنکه در همین راستا سرمایه های هنگفتی به باد می رود که دیگر جبران ناپذیر است . 

این بیان ملموس از انحصار طلبی  ما را به فضای آشنایی می برد  که ما سالها با آن آشنایی داریم . مفاهیمی که از دوران کودکی خود  در روان ما جان گرفته است؛  افرادی از جنس خدا  و باتکنیک معلمان او در لباس پیامبران خدا و ابزار قرن ها قبل از حال ، تفسیر دین خداو درک از او را تنها با کلمات منحصر به فرد خود و نه با دانش نوین امروزی بلکه با دانش رو به زوال قرن ها قبل از حال،  دنیای ناشناخته ای را  برایت تفسیر می کنند . این  بار می بایست سمعا و طاعتا  با دل و جان مطیع بوده و گوش جان  بسپاری و خود را چون عاشقی دل خسته و مقلد در چارچوب دینی انحصاری  نشان دهی ،  چرا که اگر با دگراندیشی  خود بخواهی رقابتی ایجاد کنی باید این بار تو از گردونه انحصار طلبی تکونولوژی قدرت دین خارج شوی، بطوری که صدای خرد شدن استخوان هایت را خودت  خواهی شنید" . بله،  قاعده بازی این جا دیگر عادلانه نیست و به جای اندیشه بهتر ، رقیب  با اندیشه رو به زوال خود، تو را از گردونه خارج کرده است زیرا دلبری و رقابتی در کار نیست  و تنها  دستور مطلق است و  انحصار و انحصار مطلق قدرت در دین آن هم با جزییات مطلق.  

انحصار طلبی از منظر روانشناسی ، نوعی از خشونت بوده و قطعا بی عدالتی به همراه خواهد داشت زیرا که با تسلط و فرمان بر آحاد جامعه ، نوعی از کاربردهای اجرایی زیر سوال می رود و موارد بی چون چرا  باید انجام پذیرد و در نمایش قدرت ،  می بایست عده ای با پول خریده شوند تا این انجام وظایف معنا پیدا یابد .  بدین ترتیب تعارضات خشونت بار شدت گرفته و به مرور معنای صلح  رنگ می بازد.  تحلیل تعارضات خشونت  از منظر جامعه شناسی ازدو دید ذهن گرایان و ساختار گرایان دریچه های جدیدی از این علم را به روی ما باز می کند.  ذهن گرایان بر ضرورت برداشت های ذهنی درست یا نادرست  افراد عادی جامعه ، نخبگان ، فرایندهای روانی و تنش ها در فرایند ایجاد خشونت در جامعه توجه داشته و معتقدند از طریق آگاهی بخشیدن ذهنیت تصحیح می گردد ولی ساختار گرایان به جای تمرکز برآثار و پیامدها ، عمدتا به ساختارو محیط عملیاتی جامعه توجه داشته  و در موارد خاص بیشتر بر بروز رفتارهای تعارض آمیز و در نهایت خشونت  فراوان دارند.  براساس  ادغام این  دو نعریف ،  اینگونه می توان  نتیجه گرفت که اگر افراد جامعه در وضعیت  بهداشت روحی  مناسب جامعه به دور از هرگونه اجبار و مفاهیم دیکته شده از هر جنس و گرایش از جمله مفاهیم اجبار در دین مطلق قرار نگیرند؛  افرا  به طور پویا موجب انتقال پیام های آگاهی بخش درسطح  جامعه بطور صحیح ، معقول به یکدیگر شده  و قطعا برداشت های ذهنی درست و فراگیر به سرعت از سوی نخبگان و افراد صاحب رای و اندیشه به یکدیگر در جامعه انتقال     می یابد.  در این میان  نقش پر رنگ مردم و  گروه های اجتماعی در ارتقاِ آگاهی و انتقال پیام های درست هم موجب تصحیح ذهنیت مثبت افراد جامعه شده و هم ایجاد واکنش مثبتی در محیط عملیاتی و ساختاری جامعه میتوان مشاهده نمود ، بطوری که این امر می تواند در پرهیز از خشونت و به تبع آن از بین رفتن  بی عدالتی موثر واقع گردد و در نهایت صلح فکری  ، به نام  سرمایه ملی از آن مردمی می گردد تا در ساده ترین حالت بار منفی را از دوش خسته هم وطنان خود بر خواهند داشت.

 حال اگر افراد یک جامعه زیر چکمه استبداد و انحصار در هر علمی از جمله دین مطلق  قرار گیرند ، بطور طبیعی و ذاتی امکان خلاقیت و ارتباط با مفاهیم را از دست داده و بطور انفعالی از دنیای ناشناخته ای صحبت می کنند که هیچ تصویر خلاقاته و مبتکرانه ای از مفاهیم دین نداشته و تنها انتقال دهنده جملات تکراری به منظور اثبات دین تزریق شده ای هستند که هیچ تصویر ذهنی درستی را به خواننده انتقال نمی دهد. در این حالت برداشت های ذهنی نادرست در جامعه ترویج یافته و تعارضات خشونت بار در یک سیکل معیوب قدرت می گیرد ، بطوری که انحصار مطلق و افکار استبدادی دینی  بطور دورانی و چرخشی موجب بروز ناعدالتی و در نهایت  خشونت می گردد. در این میان افکار خسته نه تنها  باری از دو ش یکدیگر بر نخواهند داشت بلکه تنها تصویر  ذهنی منافع مادی برای آنان عنیت می یابد و در این میان هرکس به دنبال تامین منافع شخصی خود با یادگیری الگوی دست بوسی و رانت خواری،  اهداف برتر را از دست داده  و در راستای تامین منافع آن دسته ای که با خشونت دین را القا می نمایند،  منافع ملی را  به قربانگاه عشق زورگویان دینی می برد . حال تصور اینکه این دین تبلیغی که منافع ملی کشوری را 40  سال به سراشیبی سوقط سوق داده است چگونه می تواند شاخص مناسبی در اتحاد واقعی دین اسلام و تبلیغ شریعت در ام القری اسلامی باشد .

در پایان ، با اشاره به قوی شدن ذهنیت و فراگیر شدن دین برتر از سوی ریاپردازان دین فروش در جهان اسلام  که از آن  بعنوان  وظایف اصلی امر شده از سوی خدای مطلق در تشکیل جهان ام القری اسلامی می نگرند  و با تسلط چنین  افکار متعصبانه و دور از هر گونه منطقی ، شاِیبه ای برای مردم معتقد و نسل پس از آن  پیدا شده است  که دیگر نه تنها اعتقادی به خالق و خشنودی او در کمک به همنوع خود نداشته  بلکه با دین ستیزی و دین گریزی مطلق  به  نبرد دور از منطق کاسبان ..،قلدر مآبان دین فروش..، خرافه پرستان و زورگویانی برآمده اند که با قدرت تحکیم خود ، اسلام تصنعی را بر مردم آنان تحمیل نموده اند  و با اطمینان با  نبرد اندیشه برتر، آنان را کیش و مات کرده   و  انحصار طلبی را پایان  خواهند بخشید و به اشتیاق ارتقاِ منافع ملی کشور  بلند پایه و سرافرازی همچون ایران زمین به هویت گذشتکان و آیندگان خود عظمت دوباره خواهند بخشید .

شیرین یادگاری

پژوهشگر ،کارشناس ارشد  روابط بین الملل

قدرت دین ام القری اسلامی - بخش اول

پا نوشت ؛" ویکی پدیا ،دانشنامه آزاد"

تکنولوزی قدرت دینی ؛ نسبتی از دین با مفهوم متا فیزیکی آن که توسط قلدران مآبان دین  از جنبه مادی گرایانه نگریسته شده و همچون یک تکنولوژی صنعتی پر قدرت در اختیارکاسبان  کاران  صنعت دین مدار قرار می گیرد .

خشونت ؛ استفاده از زور فیزیکی به منظور قراردادن دیگران در وضعیتی بر خلاف خواست‌شان، است. ، در تمامی جهان خشونت به عنوان ابزاری برای کنترل استفاده می‌شود، درواقع نوعی تلاش برای سرکوب و متوقف کردن اغتشاشگران  بکار گرفته میشود. . کلمه خشونت طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. خشونت می‌تواند از درگیری فیزیکی بین دو انسان تا جنگ و نسل‌کشی که کشته شدن میلیون‌ها نفر از نتایج آن است، گسترده شود. شاخص صلح جهانی به روز شده در ژوئن ۲۰۱۰، ۱۴۹ کشور را براساس معیار «عدم خشونت» طبقه‌بندی کرده‌است.

انحصار ؛در  علم اقتصاد، انحصار یا مونوپولی به انگلیسی(  monopoly)  گفته میشود و زمانی به وجود می‌آید که یک شخص ویژه یا یک سرمایه‌گذار کنترل کافی روی تولید یا خدمتی خاص دارد و به‌طور معنی‌داری برحسب اینکه افراد دیگر باید به آن دسترسی داشته باشند تعیین می‌شود

دین تزریق شده ؛  استعاره ای به جذب سریع دین هچون  انتقال سریع دارو از طریق سرنگ